ANB, Natuurpunt en sommige overheden doen aan “framing”.
Framing is een overtuigingstechniek die een welbepaald denkkader gebruikt. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen die een soort van subjectieve waarheid creëren. Een waarheid die eigenlijk geen waarheid is maar wel als waarheid naar voren geschoven wordt om de publieke opinie te beïnvloeden.
Hierdoor schetsen zij voor de openbare opinie een onrealistisch en te negatief beeld van een onbetrouwbaar, oncontroleerbaar dier in een bewuste poging om de bijna algemene aanlijnplicht te rechtvaardigen.
Om de aanlijnplicht voor honden te rechtvaardigen gebruiken plaatselijke overheden en natuurbewegingen bewust woorden en zinnen als:
- Dieren zijn onbetrouwbaar.
- Voor de veiligheid van mens, dier, natuur.
- Honden zijn dieren en kunnen dus onvoorspelbaar reageren.
- Honden zijn dieren en volgen altijd hun instinct.
- Honden zijn nooit volledig betrouwbaar of controleerbaar.
Lees meer in onbetrouwbaar, oncontroleerbaar, veiligheid.
Dit beeld klopt helemaal niet!
Deze negatieve propaganda wordt bewust gebruikt om de openbare opinie te beïnvloeden.